Strona Główna Artykuły Forum Strona szkoły ZSZiO Facebook
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Forum
Kontakt
Galeria
Turniej Wiatrowy
Strona szkoły ZSZiO
Nowości Mechatroniczne
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 3
Najnowszy Użytkownik: Anna Malina
Witamy
WITAJ NA STRONIE KOŁA MECHATRONICZNEGO. Chciałbym wraz z moimi kolegami, którzy są także członkami naszego koła, powitać wszystkich odwiedzających stronę. Uczęszczamy do Zespołu Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Sułkowicach. Tu właśnie zdobywamy wiedzę na lekcjach związanych z mechatroniką. Nasze zajęcia odbywają się po lekcjach w środy od godziny 15:00. Jeżeli jesteś uczniem naszej Szkoły - przyjdź i zacznij bawić się nauką. :)
Projekty 3TMT
20. październik 2016 Plačiau
tekst alternatywny
Będziemy pokazywać wam nasze projekty .
Targi festiwal zawodów
22. marzec 2016 Plačiau
Dnia 17, 18, 19 marca 2016 r. nasza szkoła uczestniczyła w targach edukacyjnych w Krakowie pod tytułem Festiwal zawodów. Event odbywał się w EXPO na ulicy galicyjskiej. Przez 3 dni byliśmy do waszej dyspozycji na stanowisku M23 od godziny 10 do godziny 16.
Na czas targów zostały udostępnione dla naszej szkoły Panele Fotovoltaiczne od firmy Skorut Solar z Sułkowic, oprócz paneli nasza szkołą zaprezentowała min. Panel pneumatyczny złożony przez uczniów klasy 3 Tm, Makieta inteligętnego domu wykonana przez uczniów klasy 2 Tmt, Drukarka 3D, oraz manipulator :).
Podczas 3 dniowego Eventu byli z nami Pan dyrektor Waldemar Wolski, Pan profesor Grzegorz Biela, Pan profesor Marek Szuba, Pan profesor Tadeusz Pelc, Pan profesor Maciej Betlej. Jako Wystawcy zaprezentowali się uczniowie Krzysztof Dobosz, Arkadiusz Kiszka, Benjamin Nowak z Klasy 2Tmt, Piotr Górszczak z klasy 3Tm.Nasi wystawcy pokazali wysoki profesionalizm i szeroką znajomość tematu.
E-mail
21. luty 2016 Plačiau
Już jest oficjalny E-mail
roborem.sulkowice@gmail.com
Otwórz bramę, furtkę lub drzwi przy użyciu Smartfona i Raspberry PI.
21. luty 2016 Plačiau
Tym razem zaprezentuję w jaki sposób można przekształcić Smartfon w „pilota” do otwierania furki/bramy lub drzwi z wykorzystaniem Raspberry PI.

Aby to zrealizować potrzebne są:

Smartfon z Androidem (min. 3.1.x) lub iPhone z iOS (min. 6.1)
Dowolne Raspberry PI, ja użyłem wersji B+ http://botland.com.pl/moduly-i-zestawy-raspberry-pi-a-i-b/2543-raspberry-pi-model-bplus-512mb-ram.html
Karta SD minimum 3GB
Moduł przekaźnikowy. Ja użyłem „YwRobot 4 relay”
Przewody połączeniowe
Płytka stykowa
Trzy tranzystory BC547
Zaczynamy.

Krok 1.
Na początku podłączamy moduł przekaźnikowy do Raspberry. Oprogramowanie, którym się posłużę domyślnie skonfigurowane jest do obsługi 3 przekaźników, ale jeżeli mamy np. tylko jeden to również możemy go podłączyć, a pozostałe których nie mamy można pominąć. Przekaźniki można podłączyć do elektro-zaczepu otwierającego furkę/drzwi lub do sterownika otwierania i zamykania bramy. Funkcje przekaźników można będzie zmienić na cloud.supla.org, tak samo jak czas załączenia poszczególnego przekaźnika.



Specyfikacja pinów Raspberry ( zapożyczona z http://raspi.tv/2014/rpi-gpio-quick-reference-updated-for-raspberry-pi-b )

Link
style='margin:5px' align='left'>

Krok 2.
Aby wszystko mogło działać, potrzebujemy założyć bezpłatne konto na https://cloud.supla.org/account/create
Po zarejestrowaniu i zalogowaniu się, musimy odczytać ustawienia lokalizacji, które będą potrzebne w kroku 3 i ustawienia identyfikatora dostępu potrzebne w kroku 4.

Krok 3.

Teraz musimy przygotować kartę SD. (Przykład zrealizowany przy użyciu komputera PC z Windows 7)

Pobieramy i rozpakowujemy obraz karty SD
https://www.supla.org/download/rbpiext01.zip
Wkładamy kartę SD do czytnika kart w komputerze
Uruchamiamy (jako Administrator) program DiskImager. Program można pobrać z http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
W polu „Plik obrazu” wskazujemy pobrany i rozpakowany plik. Następnie wybieramy urządzenie (Litera dysku oznaczająca kartę SD). Klikamy „Zapisz”
Teraz należy wysunąć kartę przy pomocy narzędzia „Bezpieczne usuwanie sprzętu i wysuwania nośników”, a następnie fizycznie wyjąć kartę z czytnika i ponownie ją do niego włożyć
Po ponownym włożeniu karty do czytnika otwieramy dysk oznaczający partycje „boot” na karcie SD
Otwieramy plik location.txt gdzie wprowadzamy dane lokalizacji odczytane z https://cloud.supla.org . W pliku last_state.txt będziemy mogli odczytać ostatni stan połączenia. Jeżeli, np. błędnie wpiszemy hasło to właśnie w tym pliku się o tym dowiemy
Wysuwamy kartę przy pomocy narzędzia „Bezpieczne usuwanie sprzętu i wysuwania nośników”, a następnie fizycznie wyjmujemy ją z czytnika i wsuwamy do gniazda karty SD w Raspberry PI
Podłączamy Raspberry PI do sieci LAN i włączamy urządzenie. (Można również przekonfigurować Malinę tak aby łączyła się z siecią przez WiFi)
Po poprawnym uruchomieniu Raspberry powinno się pojawić na liście urządzeń w cloud.supla.org
Krok 4.

Konfiguracja smartfona.
W pierwszej kolejności należy pobrać aplikację ze sklepu AppStore lub Google Play. Aplikacje są bezpłatne.

iOS: https://itunes.apple.com/us/app/supla/id996384706?l=en&ls=1&mt=8
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.supla.android

Instalujemy i uruchamiamy aplikację.
Tuż po uruchomieniu powinno się od razu pojawić okno ustawień gdzie należy wprowadzić ustawienia odczytane z cloud.supla.org
Gotowe!
Dodatkowe informacje:
Konfiguracja: /etc/supla-dev/supla.cfg
Przekaźniki: GPIO27, GPIO22, GPIO17
Porty wejścia (np. czujniki otwarcia): GPIO24, GPIO23, GPIO18. Ustawiając stan wysoki na poszczególnym porcie możemy informować system, że np. drzwi/furtka/brama są zamknięte.
Czujniki temperatury 1-WIRE: DS18B20
Konkurs
17. luty 2016 Plačiau
Konkurs
"Własnych Prac Technicznych "


Zaprojektuj, zbuduj własne narzędzie, urządzenie lub system mechaniczno-mechatroniczny
Regulamin
17. luty 2016 Plačiau
Regulamin

Szkolny Konkurs „Własnych Prac Technicznych Mechaniczno-Mechatronicznych”

Postanowienia ogólne


I. Organizatorem konkursu jest Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Sułkowicach we współpracy ze Sponsorami.
II. Celem konkursu jest zainteresowanie uczniów projektowaniem i wykonywaniem własnych projektów i prac z dziedziny mechaniki i mechatroniki
III. Konkurs przeznaczony dla uczniów ZSZiO w Sułkowicach.
IV. Zasady Konkursu określa niniejszy regulamin.


Zasady uczestnictwa w Konkursie
V. Przedmiotem konkursu są:
urządzenia/układy elektryczne, elektroniczne, mechatroniczne i mechaniczne zrealizowane w sposób praktyczny, wykonujące określone zadania,

VI. Wszystkie prace muszą być wykonane z zachowaniem zasad bhp.
VII. Zgłaszane prace powinny w jasny sposób pokazywać własny wkład autora, nie powinny natomiast prezentować prostych udoskonaleń produktów handlowych.
VIII. Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu jedną pracę.
W przypadkach wyjątkowych, dotyczących tematów o charakterze interdyscyplinarnym dopuszcza się zgłaszanie prac zespołowych (nie przekraczających 3 wykonawców).

IX. Warunki udziału w konkursie:

1. Dokonanie zgłoszenia za pomocą formularza zawierającego:
- Imię i nazwisko oraz klasa autora;
- temat pracy,
- krótki opis
- w terminie do 10 czewiec 2016r.
2. Dokonanie prezentacji zgłoszonej pracy przed komisją konkursową w Zespole Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w dniu ogłoszonym przez Organizatora Konkursu.
3. Rozstrzygnięcie – rozdanie nagród APEL KOŃCZĄCY ROK SZKOLNY


X. Zgłoszenie powinno zawierać:

1. Arkusz identyfikacyjny – wypisany drukowanymi literami na kartce A4 (w razie niejasności pytać nauczycieli zawodu)
 nazwisko i imię uczestnika,
 kontakt elektroniczny/telefoniczny,
 klasa / zawód




2. Opis funkcjonalny pracy, objaśnienia służące zrozumieniu istoty rozwiązania.


XI. Prezentacja i ocena prac:

1. Prezentacja prac odbędzie się przed komisja konkursową w Zespole Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Sułkowicach w dniu ogłoszonym przez organizatora. Czas prezentacji dla uczestnika nie powinien przekroczyć 15 min. Dopuszczone są wszelkie środki prezentacji multimedialnej, ale przede wszystkim zaprezentowanie rzeczywistej zgłaszanej pracy.
2. Wykonawca nie może wymagać od organizatora żadnych zewnętrznych układów i urządzeń elektronicznych w nim nie zawartych (z pominięciem komputera, źródła zasilania itp.).
3. Przy ocenie projektu brane będą pod uwagę:
 innowacyjność (oryginalność)
 funkcjonalność (użyteczność)
 złożoność
 estetyka
 prezentacja
XII. Wyniki konkursu ogłoszone zostaną w ciągu 1 godz. po zakończeniu prezentacji wszystkich prac.

XIII. Nagrody konkursowe:

1. Ilość i wysokość oraz rodzaj nagród dla laureatów, w zależności od możliwości finansowych i wartości prac, ustalają organizatorzy wraz ze sponsorami przeprowadzanego konkursu.
2. Komisje oceniające mają prawo do odstąpienia od przyznania nagród i wyróżnień, jeżeli uznają, że poziom zgłoszonych do konkursu prac jest niewystarczający.


Organizator Konkursu:
Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Sułkowicach
Ul. Szkolna 34
32-440 Sułkowice

Osoba kontaktowa:
Grzegorz Biela
gb@aminar.com.pl
zszilo@wp.pl

tel. 604 491 357
http://www.zszio-sulkowice.pl/
http://kolomechatroniczne.npx.pl/
Turniej Wiatrowy
24. listopad 2015 Plačiau
Dnia 14.11.2015 odbył się turniej maszyn wiatrowych w Krakowie. Nasza szkoła od około miesiąca starannie przygotowywała się do tego wydarzenia, nasi uczniowie przygotowywali maszynę wiatrowa o nazwie RoboREM. W skład drużyny RoboREM wchodzili Krzysztof Dobosz Arkadiusz Kiszka i Mateusz Pieczara.
Dnia 14.11.2015 o godzinie 9:00 spotkaliśmy się przy warsztatach w Rudniku, stamtąd pojechaliśmy do Krakowa. Na początek odwiedziliśmy Akademie Górniczo Hutnicza gdzie odbywały się turniej walk robotów w kategoriach: LEGO sumo, mini sumo, jak i pokazy inteligentnych robotów i maszyn. Możliwe, że w przyszłym roku nasz szkoła weźmie w nich udział. Eksponowane projekty przykuwały uwagę i nasze zainteresowanie. Niestety nie mogliśmy być świadkami finałów we wspomnianych wcześniej konkursach, ponieważ nie posiadaliśmy wystarczająco czasu.
Następnie pojechaliśmy na turniej wiatrowy który odbył się w liceum ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Krakowie. Dotarliśmy na miejsce około godziny 12:00, lecz rozpoczęcie dla drużyn ponadgimnazjalnych przesunęło się do godziny 15:00. Przez te trzy godziny oglądaliśmy maszyny wiatrowe prezentowane przez inne zespoły. Głównie maszyny wiatrowe miały kształt od wiatraka bardzo prostego, aż po złożone turbiny wiatrowe. W końcu o godzinie 15:00 rozpoczął się turniej dla szkół ponadgimnazjalnych. Nasza ekipa otrzymała numer 22 w kolejce. Czekając na naszą kolei znów podziwialiśmy prace innych uczestników. Około godziny 17:30 nastała nasza kolej na przetestowanie naszej maszyny wiatrowej. Po testach w tunelu aerodynamicznym poznaliśmy długo oczekiwane wyniki. W klasyfikacji generalnej zajęliśmy 27 miejsce. Wróciliśmy do domu bogaci o nową wiedzę na temat konstrukcji najwydajniejszych maszyn wiatrowych, oraz z początkowymi planami na przyszły rok.
Arduino
07. październik 2015 Plačiau
Arduino – co to jest i z czym to się je?

Długo zastanawiałem się nad tym, jak napisać wstęp do  Arduino, żeby nie odstraszyć części Was różnymi groźnie brzmiącymi słowami, jak na przykład“mikrokontroler”, “cyfrowa platforma”, czy“środowisko programistyczne”. Nie, nie, nie – zapomnijcie o tych wszystkich pojęciach i zapamiętajcie tylko jedno – Arduino jest bardzo prostym, wręcz prymitywnym komputerem, który może stać się sercem najróżniejszych majstrowanych w zaciszu własnego domu gadżetów.
Za pomocą Arduino można dosłownie w kilka minut zrobić sobie automatyczny sterownik rolet w oknach, domową stację meteo (z dostępem przez internet), sterownik oświetlenia i ogrzewania w akwarium, czy chociażby cyfrową stację lutowniczą :) Upraszczając – za pomocą Arduino można zrobić dosłownie wszystko!

Jak wygląda Arduino?
Arduino wygląda mniej więcej tak, jak widać na załączonym obrazku:


Płytki Arduino są dostępne w różnych wersjach (bardziej lub mniej rozbudowanych), ale my będziemy korzystać z tej wersji najbardziej podstawowej, czyli Arduino UNO. Ja akurat mam Arduino UNO w wersji SMD:
Oznacza to tyle, że całe serce Arduino, układ ATmega328, jest na stałe wlutowane w płytkę (to jest ten układ widoczny powyżej). Arduino UNO jest też dostępne w normalnej wersji, czyli z układem ATmega328 umieszczonym w podstawce. Ta wersja Arduino jest co prawda droższa o 17zł, ale daje nieco więcej możliwości.






Jak działa Arduino?
W czasie zabaw z Arduino będziemy wykorzystywać głównie trzy pojęcia:
wejścia – służą one do podłączania do Arduino najróżniejszych czujników, jak np. czujnik temperatury, czujnik światła, czy zwykłe przyciski i potencjometry
wyjścia – do wyjść będziemy podłączać wszystkie urządzenia, którymi chcemy sterować za pomocą Arduino. Może to być na przykład silnik opuszczający rolety, wyświetlacz pokazujący aktualną temperaturę w akwarium, grzałkę ogrzewającą wodę ioświetlenie włączane o określonych godzinach.
program – jest on “mózgiem” całego układu. Samo Arduino jest tylko zlepkiem elektronicznych elementów, które same w sobie nic nie potrafią. Żeby wszystko zaczęło żyć własnym życiem, musimy napisać program, który zależnie od tego, co pojawi się nawejściach, będzie sterował wyjściami.
Dla niektórych może brzmi to wszystko nieco tajemniczo, ale wszystko sprowadza się do zaledwie kilku linijek kodu. Kodu, który sprawdzi, co jest na wejściu (np. odczyta temperaturę z czujnika temperatury) i zależnie od pomiaru uruchomi np. grzałkę podpiętą pod jedno z wyjść (tak w uproszczeniu:)

Czy trzeba umieć programować?
Programy do Arduino pisze się w języku C. Osoby, które miały do czynienia z tym językiem, będą miały zdecydowanie łatwiej. Ale reszta nie ma się co załamywać – Arduino jest bardzo popularne na całym świecie i w sieci można znaleźć naprawdę całą masę gotowych programów. Również i na tym blogu będę wrzucał całe programy do opisywanych w kolejnych postach projektów, więc nie macie się o co martwić.
Na pocieszenie zdradzę Wam, że gdy pierwszy raz wziąłem Arduino do ręki, nie miałem nawet pojęcia, jak się zabrać za programowanie w C ;) Wystarczyło, że zaledwie kilka minut poszperałem po sieci i już byłem w stanie uruchomić pierwszy projekcik – migającą diodę podłączoną do jednego z wyjść. Wynajdując i przyglądając się kolejnym gotowcom (w samym oprogramowaniu do Arduino jest cała masa przykładów) poznawałem małymi krokami kolejne tajniki języka C.

Dlaczego Arduino?
Na rynku jest dostępnych przynajmniej kilkanaście projektów podobnych do Arduino. Często są one nawet dużo tańsze od Arduino, a niektóre z nich można od podstaw wykonać w domu. Dlaczego więc zdecydowałem się akurat na Arduino? Głównym powodem jest jego popularność i dostępność najróżniejszych materiałów i gotowców w sieci. Dla mnie, jako początkującego laika, jest to bardzo ważne. Arduino jest zdecydowanie najpopularniejszym projektem tego typu, więc wybór był po prostu oczywisty :)

Od czego zacząć zabawę z Arduino?
Od zamówienia Arduino ;) Jeżeli krucho u Was z kasą, zamówcie sobie chociaż sam zestaw startowy. Na sam początek spokojnie Wam on wystarczy, a później zawsze można stopniowo dokupywać kolejne akcesoria.
W kolejnym poście poświęconym Arduino pokażę Wam, z której strony to w ogóle ugryźć – jak podpiąć do kompa i wrzucić doń program, który np. będzie mrugał diodą LED.

http://botland.com.pl/img/art/inne/zestawystartowe.jpg

Jeżeli chcesz spróbować Przyjdź na koło mechatroniczne w Środę o 15:00
FACEBOOK
27. wrzesień 2015 Plačiau
Zapraszamy na naszą stronę na Facebooku. Aby tam dotrzeć kliknij w zakładkę facebook
Noc Naukowców CD.
26. wrzesień 2015 Plačiau
Dnia 25 września (piątek) miała miejsce Noc Naukowców 2015 w Krakowie
Uczniowie szkolnego koła mechatronicznego wraz z opiekunem udali się na pokazy organizowane przez Politechnikę Krakowska.
Zobaczyliśmy jak działają drukarki 3D, roboty, skanery ciała, symulatory, obrabiarki, druciarki oraz wiele innych.
Wykłady były interesujące i naprawdę ciekawe.
Polecamy każdemu tego typu imprezy
Zdjęcia dostępne w galerii i na naszej stronie na FB.

Mateusz P.
Noc Naukowców
24. wrzesień 2015 Plačiau
Newsy Dnia 25.09.2015r. odbędzie się "Noc Naukowców" w Małopolsce. Razem z kołem jedziemy na to wydarzenie. zbiórka odbędzie się o godzinie 17:00 na stacji Kontroli Pojazdów w Rudniku. Zapraszamy osoby należące do koła.
Jeżeli chcesz z nami jechać udaj się do opiekuna koła ( pana profesora Grzegorza B.) przed dniem wyjazdu.



Link do oficjalnej strony : http://nocnaukowcow.malopolska.pl/
Strona 1 z 2 1 2 >
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Brak postów.

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie